Matkan avulla pystyin paremmin visualisoimaan historiaa ja tuomaan sen nykyhetkeen. Matka Budapestiin toi eri historian tapahtumat käsinkosketeltavan lähelle. Oli esimerkiksi mieleenpainuvaa kulkea juutalaiskortteleissa ja nähdä rakennusten seinissä daavidintähtiä. Siinä pääsi jotenkin lähemmäs juutalaisuutta ja juutalaisvainoja. Myös oppimisen kannalta hyviä ja hauskoja olivat eri skabat ja leikit, joita tehtiin ryhmissä. Niissä kertautui hyvin jo opittuja asioita, mutta niistä oppi myös uutta. - Inka
Erityisesti jokaiselle opiskelijalle jaetut historialliset hahmot ja joukkuekilpailut tehostivat oppimista, ja loivat siten mahtavaa ryhmähenkeä! - Kaisa
Erittäin mahtavaa oli se, että kun yhdistimme etukäteen meille jaetut unkarilaiset kuuluisuutemme eri matkakohteiden kanssa, koko kuva Unkarin historiasta kasaantui hienosti. Jos minulta oltaisiin ennen tätä matkaa kysytte, kuka oli Lajos Kossuth, olisin todennäköisesti lapsellisesti tirskunut jotain koskenkorvasta. Matkan jälkeen nuo samat ajatukset eivät vaivaa minua, vaan tiedän kuinka Kossuth innoitti Unkaria itsenäistymään Itävallasta ja ansaitsi tällä kansallissankarin arvon, joka näkyy vielä tänäkin päivänä. - Lauri R.
Opin miten historiapolitiikkaa hyödynnetään nyky-Unkarissa. Esimerkkejä tästä ovat vanhojen rakennuksien uudelleenrakentaminen betonista sekä Unkarin roolin vähättely toisessa maailmansodassa. - Peik
Oppimiskokemuksena matka ylitti täysin kaikki odotukset, vaikka osasinkin odottaa, että siitä tulee näin loistava. Matka oli taas yksi monista uusista tekijöistä ja syistä sille, miksi pidän historian opiskelusta niin paljon. - Vilma
Oppimisen kannalta opintomatka oli suuri menestys. En ole ikinä oppinut yhtä paljon historiaa näin tiiviissä ajassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti