torstai 1. joulukuuta 2022

Keltaisten tähtien kortteleissa suunnistaen

Käytyämme Holocaust Memorial Centerissä jatkoimme ryhmän kanssa matkaa Budapestin entisessä juutalaiskorttelissa. Siellä opettajamme olivat suunnitelleet meille SEPPO-suunnistuksen. Se tehtiin pienryhmissä, joihin olimme jakautuneet jo aikaisemmin. Suunnistuksessa oli kymmenen rastia, joista ensimmäinen oli sijoitettu Euroopan suurimman synagogan eteen. En ollut tiennyt, että se sijaitsee juuri Budapestissä. Jokaisella rastilla oli kysymys liittyen juutalaisiin Budapestissä ja Unkarissa varsinkin holokaustin aikaan.


Rasteilla oli myös kysymyksiä tietyistä henkilöistä. Itkupaju-muistomerkillä sijaitsevalla rastilla kysyttiin kysymyksiä Raoul Wallenbergiin liittyen. Wallenberg oli ruotsalainen diplomaatti, joka pelasti tuhansia juutalaisia Budapestissa vuonna 1944. Hän antoi juutalaisille suojapasseja ja mahdollisti pääsyn Ruotsiin turvaan. En esimerkiksi ollut kuullut hänestä ikinä, mutta nyt tiedän hänen historiastaan paljon enemmän kuin ennen kurssia. 


Suunnistus kesti noin puolitoista tuntia ja siinä ajassa ehdimme hyvin kävellä ympäri juutalaiskorttelia. Ympärillä näkyi paljon kauniita kauppoja ja kahviloita ja monilla talojen seinillä oli isoja seinämaalauksia, jotka olivat hyvin vaikuttavia. Koska suunnistukset tehtiin ryhmässä, niin opin myös paljon uusia faktoja ryhmäläisiltäni. Oli kiva, kun pystyi keskustelemaan aiheista suunnistaessa. Lopulta päädyimme viimeiselle rastille, joka oli Budapestin Musiikkiakatemian talo. Siellä vastasimme vielä viimeisiin kysymyksiin ja saimme loputkin kirjaimet ristikkoon, jota oli pitänyt täyttää suunnistuksen ajan. Meidän ryhmämme ei saanut ristikon sanaa oikein, mutta hauskaa silti oli ja paljon uutta opimme!




“Matkan avulla pystyin paremmin visualisoimaan historiaa ja tuomaan sen nykyhetkeen. Matka Budapestiin toi eri historian tapahtumat käsinkosketeltavan lähelle. Oli esimerkiksi mieleenpainuvaa kulkea juutalaiskortteleissa ja nähdä rakennusten seinissä daavidintähtiä. Siinä pääsi jotenkin lähemmäs juutalaisuutta ja juutalaisvainoja. Myös oppimisen kannalta hyviä ja hauskoja olivat eri skabat ja leikit, joita tehtiin ryhmissä. Niissä kertautui hyvin jo opittuja asioita, mutta niistä oppi myös uutta.” 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti