Ryhmätyöskentely sujui samaan tapaan kuin ennenkin. Esitysryhmäläiseni olivat jo entuudestaan tuttuja ja kaikki tekivät oman osuutensa tiedonhankinnassa, mutta esittämisestä tuli hieman erimielisyyksiä, mitkä saatiin kuitenkin ratkaistua. Olin jo aikaisemmin lukenut Puolan historiasta, mutta itse Krakovan kaupungin historia oli minulle tuntematonta, mikä olikin yksi syistä, miksi halusin lähteä matkalle. Puolan historia 1900-luvulla olikin tuttua, mutta tapahtumat Krakovan sisällä ja se, miten ne vaikuttivat jokapäiväiseen elämään kaupungissa, olivat minulle uusia.
Puolan keskiaika sen sijaan oli lähes kokonaan tuntematonta, kuten myös Krakova tähän aikaan. Oppimista keskiaikaisesta Puolasta helpotti se, että matkan “aliakseni” oli Kasimir III Suuri, joka oli Piast-suvun viimeinen hallitsija ja loi Puolan suurvalta-aseman keskiajalla. Hämmästyttävin oppimani asia oli keskiaikaisen Puolan kehitys ja vauraus, etenkin verrattuna Suomeen samaan aikaan.
Koko opintomatka oli mieluisa opintokokemus oli käynti keskitysleirissä, vaikkakin Auschwitz veti naaman vakavaksi. Schindlerin museossa matkaväsymys alkoi jo hieman painaa ja Krakovan historian museon oppaan aksentin takia puheesta ei saanut aina selvää. Mieluisin kokemus oli kuitenkin Nowa Hutassa terästehtaan sosiaali- ja hallintotilat. Yllättävää oli tilojen suhteellinen hyväkuntoisuus ja se, miten näyttävät ne olivat. Jännitystä kylmän sodan aikaiseen vierailuun toi pimeissä väestönsuojien käytävissä liikkuminen. Vierailun aikana kerrottiin myös nippelitietoa, kuten siitä, että tehtaan hallintotilojen huonekalut oli suunniteltu vain sinne eikä samanlaisia löydy mistään muualta.
Krakova oli hieno kaupunki erilaisine osineen ja nähtävyyksineen, mikä olisi yksin jo hyvä syy lähteä matkalle. Kaupungista kuitenkin sai paremman kuvan, kun matkalla oli mukana kaksi historian ja yhteiskuntaopin opettajaa. Opintomatkalla oppi ja sai hyödyntää koulun eri historian kursseilla opittuja asioita, mutta siellä oli myös paljon yhteiskuntaopin ja uskonnonkin kannalta hyödyllisiä ja mielenkiintoisia asioita. Oli myös mahtavaa nähdä ne asiat oikeassa elämässä, joista oli juuri edeltävässä ja samassa jaksossa lukenut oppikirjasta. Tämä onkin yksi opintomatkan tarkoituksista.
Krakova olikin opintomatkaksi erinomainen kohde, sillä siellä on runsaasti nähtävää ja näiden nähtävyyksien takana paljon historiaa, josta saa parhaiten paljon irti lyhyessäkin ajassa opintomatkan avulla.
- Otto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti