keskiviikko 20. marraskuuta 2019

Matkapäiväkirja Krakovan opintomatkalta

Saavuimme Krakovaan 27.10. sunnuntaina, oli todella lämmin ja aurinkoinen päivä. Ensin veimme laukkumme Pink Panther hostellille ja sitten menimme Wawelin linnaan ja katedraaliin. Wawelin linna oltiin rakennettu Kasimir III Suuren aikana 1300-luvulla paikalle, jossa oli jo aiemmin ollut linna. Kyseinen linna sijaitsee Krakovan vanhassa kaupungissa, ja se kuuluu siten Unescon maailmanperintökohteisiin. Linna oli myös ollut Natsien käytössä jonkin aikaa! Illemmalla leikimme hieman tutustumisleikkejä, joka oli mielestäni todella hauskaa! Oma alter egoni oli Olga Tokarczuk. Häntä pidetään yhtenä tärkeimpänä puolalaisena kirjailijana. Olga kirjoitti teoksen juutalaisten historiasta, joka suututti Nowa Rudan kaupungin patrioottien yhdistyksen.

Wawelin linnassa opin arkkitehtuurista, hallitsijoista, natseista sekä eri aikakausista! Matkan aikana oli myös yllättävää, kuinka suuri merkitys kristinuskolla on Puolassa —> avaan lisää.

28.10.

Seuraavana aamuna heräsimme noin 7.00, haimme aamupalaa viereisestä kaupasta ja valmistauduimme kiertokävelyyn Krakovan keskustassa. Maanantaina oli hieman kylmä ja pilvinen päivä, joten kerrospukeutuminen oli päivän sana! :) Keskusta ei ollut kovin iso, joten kävely ei ollut niin rankkaa! Kävimme myös St. Katherine of Alexandrian goottilaisessa kirkossa. Kirkko oli todella kaunis, mutta valitettavasti osittain remontissa. Koko ajan huomasi enemmän ja enemmän kuinka suuri merkitys uskonnolla on Puolassa. Minun mielestä oli hämmästyttävää Suomeen verrattuna, kuinka maanantai aamuna kahdeksalta niin moni ihminen oli kirkossa rukoilemassa! Meidän ryhmän esityksen aihe itseasiassa olikin kristinuskon merkitys Krakovassa/Puolassa. Esitimme sen Paavalin patsaan edessä :) Kävimme myös Jesuiitta-kirkossa ennen kaupunginmuseo vierailumme noin kello 11 päivällä. Kirkot olivat todella kauniita.

Myöhemmin päivällä vierailimme Nowa Hutan kaupunginosassa, jossa keskustelimme solidaarisuusliikkestä ja kommunistisesta puolasta. Sosialistista realismia edustava kaupunginosa rakennettiin propagandatarkoituksessa Puolaan. Kaupunginosaan ei kylmän sodan aikana haluttu rakentaa kirkkoja, mutta nykyään niitäkin löytyy muutamia. Kuulimme muutaman esityksen Nowa Hutaa koskien ja sitten vaihdoimme ratikkaa ja menimme rautatehtaaseen kierrokselle, jossa oli hyvä ja selkeä opas. Rautatehtaan arkkitehtuuri ja sisustus ei ollut oppaan mukaan puolalaista alkuperää. Rakennuksessa oltiin kuvattu muutamia kylmän sotaan liittyviä elokuvia.

29.10.

Tiistai oli lempipäiväni, mutta samanaikaisesti henkisesti ja fyysisesti reissun rankin päivä.
Bussi tuli hakemaan meitä 7.50 ja matka Auschwitziin kesti noin tunnin. Olin aina tiennyt, kuinka kauheita asioita kyseiset keskitysleirit olivat, mutta sinne saavuttua asia tuntui 500 kertaa pahemmalta. Kun on itse konkreettisesti paikalla ja kuulee ihmisten tarinoita ja kokemuksia, jopa näkee kuolleiden ihmisten hiuksia ja omaisuutta, se vaan tuntuu aivan eri tavalla niin rankalta ja henkilökohtaiselta. Enää ei ajattele ihmismassaa vaan yksittäisiä ihmisiä ja heidän elämäänsä, ketkä tuotiin monen päivän junamatkalla leirille, jossa he kokivat vain kärsimystä ja kuolemaa.

Keskimääräinen aika mitä ihmiset viettivät Auschwitzissä ennen kuolemaansa, oli kaksi kuukautta. Kaksi kuukautta! Sen aikana he tekivät niin raskasta työtä, että työn tarkoituksena oli jopa tappaa heidät. Minulle jäi erityisesti mieleen se, että yksi mies oli uhrannut oman elämänsä perheellisen miehen puolesta. Näimme myös hänen sellinsä, jossa oli kaunis hautakivi ja ruusu. :( Mies, jonka puolesta hän uhrautui, selvisi ja kuoli 10 vuotta sitten..

Vierailun aikana otin enemmän vastaan tietoa, kuin koskaan aiemmin, olin niin keskittynyt! Tunsin oloni todella surulliseksi koko viikon, sillä mielestäni tämä oli kauhein asia mitä historiassa on käynyt.

Bussimatkalla Oscar Schindlerin museoon mielestäni oli söpöä, kun kaikki me nukahdimme lähes samaan aikaan. Koko ryhmä oli vain pölissyt koko matkan, mutta rankan päivän ja tuhansien askeleiden jälkeen kaikki olivat niin rauhallisia ja vaan nukahti ! :D

Illalla kävimme ostoskeskuksessa ja sitten myöhemmin illallisella! Tietenkin myös pakkasimme.

30.10.

Pakkailut hoidettiin aamulla loppuun ja laukut vietiin säilöön. Sitten kävimme vierailulla yliopistolla, joka rehellisesti hieman muistutti minua Harry Potterin tylypahkasta! Pelasimme taas pelejä ja jaoimme oppimiskokemuksia. Suuri osa juurikin kertoi oppineensa eniten Auschwitzistä ja uskonnon merkityksestä Puolassa, jotka myös olivat minulle isoimmat oppimiskokemukset matkalla.

Sitten haimme kamat ja suuntasimme lentokentälle! :)

Oli todella mukava reissu ja oikeasti opin yllättävän paljon. Toisesta maailmansodasta ja holokaustista tuli todella paljon myös uuttakin tietoa, huomasi kuinka keskeinen maa Puola oikeastaan on ollut ja kuinka paljon maa on kokenut. Yksi yllättävä asia Puolasta oli myös se, kuinka suuressa asemassa Puolan valtio on aikoinaan ollut ja kuinka rikas se oli uuden ajan alussa.

Oppaamme Auschwitzissä kertoi myös Suomen osallisuudesta holokaustiin, joka oli hyvä asia, sillä siitä ei yleensä puhuta ja suomalaiset useinkin ajattelevat, ettei meillä ollut minkäänlaista osallisuutta siinä. Opettajien tietämys oli myös todella hyvää ja ihmestyttävää.